Sunday, 10 April 2011

SPECIAL WISH..!!


this entry is special wish to all my friends include you ! HEE

wish all of you GOODLUCK in final exam ! do your best ok my friends ! insya Allah , everything will be fine :)

to all Journalism and FPBU student exspecially asmat fikri, nyna omar, asmasuriati muhammad, quadro phenia and others...ALL THE BEST K..!!


TO ANYONE THAT ALSO ATTEND FINAL OR ANY EXAM..WISH YOU TOO..GUD LUCK...^^


take care of yourself . take a good rest . bye ! HAPPY FINAL :D..

FINAL SEMESTER 6..



STADIUM TERTUTUP NILAI


MAJOR OF JOURNALISM

ISNIN 25/04/2011 

PENERBITAN KEWARTAWANAN MEDIA (ACJ3063) 


SELASA 26/04/2011 

MULTIMEDIA KEWARTAWANAN (ACJ3043)


RABU 27/4/2011

ETIKA DAN PROTOKOL (ACA4023)  


KHAMIS 28/04/2011  

KEUSAHAWANAN (MGC3012) 


JUMAAT 29/04/2011 

METODOLOGI PENYELIDIKAN (AAA3102)


RABU 04/05/2011  

PEMBERITAAN DAN PENULISAN RENCANA (ACJ305)



KHAMIS 12/05/2011

BAHASA INGGERIS III (UBE 2053) 

doakan yang terbaik untuk aku dan semua kawan-kawan OK! THANKS 

KENAPA SAYA NAK JADI WARTAWAN...??

Puspavathy Ramaloo bertanya, "kenapa anda pilih untuk jadi wartawan?"


Hurmmm... Apa jawapannya yer? Glamour kot? Sebab saya memang bercita-cita nak jadi TV host@news presenter@nak berada depan kamera supaya semua orang boleh tengok??


Agaknya jawapan aku yang mana satu? Kini aku sudah pasti!!! Jawapannya tidak ada di atas. Menjadi seorang wartawan tak seharusnya mengejar populariti dan glamour macam artis segala bagai! Wartawan boleh jadi agen khidmat masyarakat. Besar ertinya kepada mereka yang memerlukan.


Memang tugas wartawan mencari bahan berita untuk tatapan umum. Macam-macam elemen boleh dijadikan berita seperti perubahan, kontroversi, konflik dan "human interest". Semua orang mampu mencarinya tetapi apa yang membuatkan kita lebih bagus daripada orang lain dalam dunia kewartawanan ini?


Do people care about something that not related to them? Yes Of course not!!


Jadi, menjadi tugas wartawan untuk membawa audiens menyelami sesuatu perkara biarpun hal tu tiada kaitan dengan hidup mereka. Cabaran ini yang paling besar. Bagaimana nak menarik perhatian orang ramai supaya mereka prihatin terhadap apa yang cuba disampaikan oleh seseorang wartawan itu? Guna gambar dan shoot yang menarik ke? Nampak sangat mudah tapi hakikatnya sungguh berat tanggungjawab yang harus dipikul. Nak buat audiens tertarik dengan laporan yang didedahkan sangat sukar kerana tak semua manusia sama. Tapi untuk menjadi yang terbaik, ia perlu dilakukan. Berbekalkan kemahiran yang dipelajari, ditambah dengan usaha yang berterusan dan tidak jemu mendengar nasihat orang yang lebih arif/berpengalaman akan mengajar kita.

:LAWAK GILER !! :

wassup2..!!..


ai korang..^^ ..pe habaq..?cek harap hangpa sehat naa...hehe...


cek  nak share ngn hangpa satu cerita sal sorang wartawan nih !....zoOMm...*_^


Abu (bukan nama sebenar) merupakan sorang wartawan..al-kisahnya..satu petang tuh,dye lepak kat satu kedai mamak dekat ngan opis dye..abu ni baru balik dari cover satu event kat kolumpo..


sedang abu duk asyik pekena teh tarik...dye tetibe ,nampak owang ramai duk kecoh2 kat tengah jalan raya..mcm2 terlintas kat pikiran dye msa tuh..'knper tuh..?'sempat dye tnyer kat sorang mamat ni...mamat tu pun jawab,'ader kemalangan kot..'


'kemalangan..?wow..leh aku wat news ni..mne tw ley jadi frontpage..hehhe..'kata abu dalam hati...


abu pun tnpa buang masa, pegi la kat tempat ramai2 tuh..sesampai jew, dye xdapat nak amek shot yang terbaekk untuk tangkap gambar...


'cne aku nak wat ni..?'...haa!! ader idea...tetibe dtg idea supaya orang ramai kasi ruang kit untuk dye..


'tepi tepi pakcik....!!! itu anak saya..! "...


dengar jew orang ramai teriakan tuh..semua pakat lari kasi jalan kit kat abu ni...


tapi aper yang jadik...? upenyer2 sekor monyet mati kene langgar kereta...
abu pun xlme kat situ terus pecut cam xcukup tanah...


'malunya!!! tidak...'..


P/S : selidik lu sebelum wat paper..^^










Saturday, 9 April 2011

WARTAWAN :: KEMAHIRAN BAHASA PENTING...

SETIAP hari kita akan membaca berita-berita dan rencana di surat khabar atau majalah. Kita juga mendengar berita di radio atau menonton siaran berita di televisyen.


Pelbagai berita dan peristiwa disiarkan dan dilaporkan kepada kita melalui media massa. Siapakah yang melakukan tugas yang mulia ini? Sudah tentu ia dilakukan oleh wartawan dan wartawan penyiaran untuk media elektronik.


Tugas mereka ialah membuat liputan tentang peristiwa, kejadian, aktiviti dan sebarang kejadian yang boleh dijadikan bahan berita dan cerita untuk dilaporkan kepada pembaca, pendengar dan penonton.


Selain itu, kerjaya wartawan akan memberi peluang untuk bertemu dengan pelbagai golongan masyarakat seperti tokoh pemimpin, ahli politik dan ahli perniagaan. Seseorang yang bercita-cita menjadi wartawan perlu mempunyai kemahiran menulis, mampu menguasai bahasa Melayu dan Inggeris dengan baik serta berbakat dan juga kreatif dalam menghasilkan idea.


Tanpa memiliki ciri-ciri ini agak sukar bagi seseorang itu bertugas sebagai wartawan kerana kerjaya ini memerlukan seseorang itu menulis dan mengarang berita dan rencana dengan baik dan difahami. Mereka juga perlu menemu ramah sesiapa sahaja yang diperlukan sama ada dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris.


Sebagai wartawan, setiap hari mereka akan diberi tugasan membuat liputan peristiwa atau menemuramah individu tertentu.
Selepas itu, mereka akan kembali ke bilik berita untuk menulis berita atau rencana berhubung temu bual tadi.






amacam..?ader ciri2 camerawomen x..?hehe...



Kemudian berita atau rencana yang ditulis itu akan disunting oleh pengarang sebelum dicetak atau disiarkan di media. Perkembangan pesat industri media cetak dan elektronik akibat perkembangan ekonomi negara pula telah membuka peluang yang banyak kepada kerjaya kewartawanan khususnya di sektor swasta.


Banyak syarikat media cetak dan elektronik beroperasi yang beroperasi pada masa kini memerlukan tenaga kerja di bidang kewartawanan.


Selain itu, agensi kerajaan dan syarikat swasta juga memerlukan pegawai atau kakitangan yang mampu menulis dan mengarang mengenai pencapaian agensi dan syarikat masing-masing dengan tujuan menghebahkannya kepada umum.
Walaupun para lulusan dalam bidang kewartawanan dari universiti atau institusi pengajian tinggi (IPT) berpeluang menceburi bidang ini, sejak akhir-akhir ini, banyak syarikat media cetak dan elektronik cenderung memilih calon-calon yang mempunyai pengkhususan di bidang tertentu.


Ini kerana mereka mempunyai pengetahuan mendalam serta lebih memahami bidang mereka berbanding calon yang hanya mempunyai kelulusan dalam bidang kewartawanan. Calon yang tidak mempunyai asas kewartawanan akan dilatih oleh syarikat-syarikat media cetak atau elektronik.


Kerjaya kewartawanan mampu menawarkan gaji yang lumayan dengan gaji permulaan di sekitar RM1,500 serta ganjaran lain berdasarkan kelayakan akademik dan pengalaman kerja..

WARTAWAN..ANTARA PENGORBANAN DAN AIRMATA...


Assalamualaikum kengkawan…hehe…hope sht sllu dibawah hidayah ALLAH  hendaknya....amin..^^
Kali ni aku nak share ngan korang satu cerita berkaitan ngan kisah hidup seorang wartawan ni..cerita ni aku dapat masa duk berbual ngan sorang wartawan dari KOSMO…aku korek2 sket cerita sal wartawan ngan dye…pas ikut dye cover satu press conference kat istana budaya…aku jumper dye pun sbb kne siapkan tugasan ‘follow reporter’ yg madam Adzra punya assignment..naseb bek la dapat wartawan yang sporting cm dye ni..hehhe…
Firstly aku tanya dye...” best ke x jadi seorang wartawan ni..?” dye tanpa berat hati sudi la share ngan aku ni…”ramai orang ingat wartawan satu karier yang glamour, bercampur dengan manusia yang dalam kategori ‘rich and famous’, sana sini dilayan seperti VIP, sering keluar negara dan macam-macam lagi..
‘Itu tak nafikan, tanggapan itu ada asasnya…’
‘tetapi sebenarnya.., realitinya kehidupan sebagai wartawan bukanlah seindah yang disangka…’
‘wartawan  terpaksa bergelut dengan faktor masa (kerana perlu menyiapkan tugasan dalam waktu yang pantas), wartawan juga terpaksa berhadapan dengan kerenah editor yang selalunya garang dan cerewet, berhadapan dengan 1,001 macam pe’el manusia yang hendak mereka temuramah, berhadapan dengan risiko saman yang berjuta dan sudah pasti, terpaksa berhadapan dengan pelbagai risiko yang adakalanya boleh mengancam nyawa mereka sendiri sewaktu menjalankan tugas…’
‘gaji plak…? Aku teruskan ngan soalan yg mmg aku tggu2 jawapannya…
‘dari segi gaji pula, kalau nak diikutkan bukanlah besar sangat pun…’
‘masih ada syarikat akhbar yang bayar gaji wartawan mereka di bawah RM1,000 (sama dengan paras kemiskinan yang ditetapkan oleh kerajaan)….sebab itu bila diperhatikan, ramai graduan muda yang mula-mula bukan main excited lagi nak jadi wartawan alih-alih kerja tak sampai enam bulan lepas tu berhenti…’
‘semuanya gara-gara ‘kecewa’ dengan karier ini yang rupanya bagi mereka tidak seindah seperti yang disangkakan …sebab tu jugalah abang selalu ingatkan para wartawan muda agar berfikir banyak kali sebelum nak menyertai bidang ini kerana tanpa minat yang mendalam, agak sukar untuk seseorang itu bertahan dalam dunia kewartawan…sepak terajang dunia kewartawan ini actually sangat ‘luar biasa’…beliau tambah lagi…
‘ia bukan sekadar karier yang masuk pagi dan pulang petang, ia bukan sekadar karier yang tiap hujung bulan ambil gaji kat mesin ATM tetapi ia lebih dari tu…’
‘memang abang akui, ada wartawan yang sebegitu, sekadar datang ofis, pergi assignment then balik rumah, namun golongan wartawan sebegini selalunya gagal pergi jauh dalam karier mereka…’
‘kalau 10 tahun dulu mereka di takuk itu, 10 tahun akan datang pun macam tu lah saja, takde peningkatan, sekadar dok ‘gebang’ sana-sini yang mereka itu wartawan, hakikatnya mereka hanyalah golongan ‘tempelan’ dalam industri ini…’
‘abang cakap mengenai perkara ini bila mengenangkan nasib member abang dari Astro Awani, Ashwad ismail dan Shamsul Kamal yang bergelut antara ‘hidup dan mati’ kerana kapal yang mereka naik diserang sekumpulan komando Israel ketika menyertai misi kemanusiaan ke Gaza…’
‘ini bukanlah kali pertama wartawan  berhadapan dengan situasi berbahaya seperti itu..’
‘tapi beberapa tahun dulu wartawan Utusan, Marzuki Yusuf nyaris maut sebab  ditembak penembak curi sewaktu membuat liputan di Afghanistan, wartawan RTM dan The Sun juga nyaris terbunuh sebab diculik dan diserang penyerang yang tidak dikenali sewaktu membuat liputan di Iraq…’
‘actually ramai lagi yang terpaksa berhadapan dengan insiden-insiden bahaya camni…’
‘abang sendiri pun  pernah bergelut dan bertumbuk dengan ‘bapa ayam’ di Bukit Bintang dalam satu operasi mencegah pelacuran tahun lepas…’
nak jadi wartawan camni..kene kuat semangat tw...^^
tapi  tak ramai yang tahu tentang perkara-perkara camni sebab  sebagai wartawan, ia dah jadi sebahagian daripada tanggung jawab yang perlu dipikul, baik sebagai wartawan media cetak ataupun elektronik…’
‘percayalah kalau wartawan mati disebabkan tugasan, tidak akan ada kalungan bunga atau penghormatan negara untuk mereka..’
‘sebab kami bukan polis dan kami juga bukan tentera..’
‘namun sama ada anda setuju atau pun tidak, kami juga adalah pejuang mungkin bukan dengan senjata, tapi dengan cara kami sendiri...mungkin bukan dengan peluru, tetapi dengan pena yang terselit dicelah jari…’
Wallahualam..

Thursday, 7 April 2011

AKHBAR DAN WARTAWAN KENE SAMAN 5 JUTA...


Read this news carefully...^^



SHAH ALAM: Seorang lelaki hari ini memfailkan saman fitnah ke atas akhbar Sinar Harian, menuntut RM5 juta ganti rugi kerana menyiarkan satu artikel yang menggambarkannya hidup dalam keadaan daif. Mohd Yazid, 40, selaku plaintif menamakan penerbit akhbar Sinar Harian, Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd. (Karangkraf) dan tujuh yang lain daripada akhbar tersebut sebagai defendan.

Defendan lain ialah syarikat pencetak, Akhbar Cabaran Sdn. Bhd.; Ketua Pegawai Eksekutif, Datuk Hussamuddin Yaacub; Ketua Pengarang Kumpulan, Abd. Jalil Ali; Editor Kumpulan, Sri Diah; Editor Berita, Azmi Tarmizi; Editor Biro Selangor dan Kuala Lumpur, Lailatun Khalilah Nasir; dan wartawan, Nurul Huda Saiyuti. Writ saman difailkan melalui peguam, Muhd Azmi Talib dari firma guaman Tetuan Azmi Talib & Associates di pejabat pendaftaran Mahkamah Tinggi di sini.


Mohd Yazid dalam pernyataan tuntutannya mendakwa artikel 20 Nov 2009 di akhbar itu bertajuk "UMNO Prihatin Nasib Rakyat Daif" menceritakan tentang aktiviti gotong-royong Pemuda Umno Bahagian Tanjong Karang di rumah plaintif yang dikatakan hidup dalam keadaan daif. Dalam artikel sama, turut dimasukkan satu kenyataan plaintif bahawa dia bersyukur dengan sumbangan berbentuk pembinaan atap rumah, sedangkan beliau mendakwa tidak pernah ditemuramah wartawan berkenaan.

Mohd Yazid mendakwa artikel sama juga secara lalai, sengaja atau berniat jahat memberikan kefahaman salah kepada orang ramai iaitu gambaran bahawa beliau selaku ketua pemuda Umno cawangan sanggup mengaku seorang yang daif hanya untuk mendapatkan bantuan dari Umno demi kepentingan peribadi. Disebabkan itu, plaintif mendakwa beliau dan keluarga kini mengalami tekanan emosi selain kerugian wang ringgit dan kehilangan reputasi. Selain ganti rugi am RM5 juta, Mohd Yazid juga menuntut bayaran kos peguam sebanyak RM20,000 serta kos dan relif-relif lain yang difikirkan sesuai.

Jujur dan benar dalam melaporkan sesuatu berita..kalau tak,mungkin nasib mcm ni yang bakal kita terima...